École des chartes » ELEC » LI QUATORZIESMES LIVRES » VI. De cez qui sont en estat de franchise [rubr.]

VI. De cez qui sont en estat de franchise [rubr.]

  • Traduit du Dig., liv. 40, tit. 7 : de Statu-liberis.

§ {40.7.1}

Paulus dit : cil est en estat de franchise à qui franchise est establie à un certein terme ou soz condicion. {1} Li serf sont en estat de franchise ou par condicion expresse ou par condicion qui n’est pas expresse. Et c’est aperte chose quant il sont franchi por tolir as creanciers lor droiture ; quant il est en dote savoir mon se li creanciers use de son droit, li serf sont dedanz ce en estat de franchise, car barat est pris o essient.

§ {40.7.2}

Ulpianus dit : cil qui est en estat de franchise est en tel condicion que s’il est mis en autre main il est estrangiez, sauve l’esperance de franchise. Et s’il est porsis longement, il est porsis o sa cause ; et s’il est franchiz, il ne pert pas l’esperance d’estre frans sanz estre redevables à nul fors au mort. Mes sers ne gaigne estat de franchise devant que uns des heirs ou plusors ont receu l’eritage ; et s’il est devant ce mis en autre main ou engagiez par longue sesine ou franchiz, il pert l’esperance de la franchise qui li est establie. {1} Et s’il est escrit es tables dou testamant à celui qui a moins de .xiiii. anz que uns de ses serf soit frans ? Cassius dit que il n’est pas en estat de franchise en la vie à l’orfelin aprés ce que il a1 receu l’eritage son pere ; mes Juliens dit le contraire, et la sentence me senble plus veroie. {2} Encore dit plus Juliens que, se uns sers est lessiez et li heirs commande que il soit frans, li dons de la franchise vaut, qui est fez es tables à l’orfelin. ¶ {3} Se uns sers est fez heir as premeres tables de la moitié de l’eritage son seignor soz2 condiction, et l'an franchise li est lessie, je demant s’il est en estat de franchise, si que quant li autres heirs reçoit l’eritage, il le prant en l’estat où il est et prant tot l’eritage. Il ne puet pas lors senbler que li sers soit en estat de fran[126rA]chise. Mes se la condicion de l’eritage faut, franchise li est deue selonc Julien ; et lors doit l’en dire que il est en estat de franchise por ce que il ne reçoit pas franchise de lui moismes mes de son compoignon. ¶ {4} En queques degrié sers soit establiz heirs aprés l’orfelin et a estre frans, il est en estat de franchise ; et ceste cause est receue por cause de profit et nos la loons.

§ {40.7.4}

{8} Cassius dist que s’il est commandé à un serf que il serve .i. an, li tens en quoi il s’est desfoiz ou an coi il a pledié por avoir franchise ne li doit pas estre contez.

§ {40.7.10}

Paulus dit : se li heirs vant le serf à qui fu commandé que il donast .x. livres et que il fust frans, et il le livre et dit à celui qui l’achate que il doit poier .xx. livres s’il velt estre frans, li achetierres puet pledier o le vendeor par aucion d’achat. Et s’il fu mis en convenant que, se li venderres ne garentissoit tel marchié comme il fesoit, il rendroit le pris à dobles, li achetierres puet demander le doble.

§ {40.7.23}

Celsus dit : se l’en dit issi : « se Ticius done .c. livres dedanz .v. anz, il soit frans » ; il ne la porra doner puis que li .v. anz seront passé ne à celui à qui il la devoit donner, ne à son heir, ne à celui qui l’a acheté. {1} Il fu commandé que uns sers fust frans s’il rendoit conte des besoignes son seignor, li heirs ne sofre pas que il vende les choses de son chetel ne que il rende les arrerages. Il est frans autresi comme s’il eust obei à la condicion.

§ {40.7.32}

Ticius dit : se .ii. sont establi à estre heir d’un heritage, et ilz commande que uns sers soit frans s’il done .x. livres as heirs, et li uns des heirs le vent et le livre à celui qui l’achate, se il done à l’autre heir qui ne l’a pas vendu sa partie des .x. livres, il sera frans.

§ {40.7.33}

Ulpianus dit : les droitures à cex qui sont en estat de franchise ne puent pas estre enpirees par l’oir.

§ {40.7.36}

Cil moismes dit : quant il est commandé en testamant que uns sers soit heirs aprés celui qui est fez premierement heirs et que il eist franchise, li sage home le garnirent de la droiture à cex qui sont en estat de franchise. Et c’est receu por profit que li sers soit estrangiez o sa cause que li fiz ne depiece le testamant son pere. Et ceste autorité de droit s’estent au segont ou au tierz.

§ {40.7.37}

Gaius dit : se il est issi escrit : « je doin à Tice mon serf por convenant que il le franchisse ; [126rB] et s’il ne le franchist, il soit frans », li ser est mointenant frans.


1 a] la dans le ms.
2 soz] sa dans le ms., cf. lat. Si primis tabulis sub condicione servus cum libertate ex parte dimidia heres sit institutus