École des chartes » ELEC » LI NEUVIESME LIVRES » II. [86vA] De gages et comment il sont fez [rubr.]

II. [86vA] De gages et comment il sont fez [rubr.]

  • Traduit du Dig., liv. 20, tit. 1 : de Pignoribus et hypothecis, et qualiter ea contrabantur, et de pactis eorum.

§ {20.1.1} Conventio.

Convenance generau fut establie en baller gage des biens que l’en a ou que l’en avra. Et se convenent est fet en senblance d’autrui chose, s’el ne fut deue à celi qui bailla le gage, l’en donra aucion au detor plus tot que au creancier qui ne sot pas que la chose fut à autrui ; mes cil qui porsiet avra meillor retenue.

§ {20.1.6} Ulpianus. Obligacione.

Les choses que aucun a ou n’a pas ne seront contenues en generau obligacion ; il est senblent que ce soit voir que aucun [86vB] ne se oblige pas especiaument, ausi comme se vessiaus ou robe est lessie au detor, et sers que cil avoit en son usage que l’en croet que il no voloit pas engager por les besoignes que il li fesoient qui mout li valoent, ou por ce que il les amoit moult por son usage.

§ {20.1.8} Gaius. Denique.

Et l’en set bien que l’en ne pot engager ne ses enfanz ne ses norriz en generau obligacion, et s’il i a aucuns de itex menestrés.

§ {20.1.9} Gaius. Sed et.

Il convient garder et entendre que c’est en gagie que cil hot lors. ¶ {1} Ce que l’en pot acheter et vendre, ce meime pot estre en gagie.

§ {20.1.13} Marcianus. Lege.

Se betes sont engagies, celes qui nessent enprés en sont. Et se le premers chiés muerent et tot le noncel est renovelé, il sera engagié.

§ {20.1.14} Ulpianus. Quesitum.

L’en demande se le jor de la pension n’est venuz se l’en puet entretant demander les gages ? Je cuit que l’en doit otroier lo, car il m’apartient ; et issi dit Celsus. {1} Et il convient que le gage durt de la où obligacion vient.

§ {20.1.15} Gaius. Et que.

Ce que n’est pas pot estre engagié ; si comme fruiz pendenz, li feon qui sont à nestre des serves et des betes, et ce quil nest sont obligié. Et issi le doit l’en tenir se li sires do champ s’acorde à ce qui vient de usage et de fruit, ou cil qui a l’usage et le fruit, si comme Julianus dit.

§ {20.1.16} Marcianus. Si fundus.

Se un champ est engagié et il croist por acroissement de eve, il sera tot obligié.

§ {20.1.19} Ulpianus. Qui.

Cil qui prent plusors choses en gage n’est pas tenuz de une baillier se l’en ne rent tote la dete.

§ {20.1.23} Idem. Creditor.

Le creancier pot loer totes les teneures qui sont obligies por cause de gage. {1} Il a bien obligacion de gage entre cez qui ne sont pas do païs par la reson do marchié.

§ {20.1.24} Idem. In quorum.

La où l’en deffent à acheter, l’en ne pot gage prendre.

§ {20.1.33} Trophonius. Si qui.

Cil qui te promist à rendre ou à Ticio, se il rent Ticio, tu ne le poz demander, s’il reçoit le gage avant la poie.

§ {20.1.35} Labeo. Si insula.

Se la meson que tu pois vendre par convenant est arse et enprés ton detor la refet, tu as autant en la nove comme en la viez.