X. De seremant volunterif ou fet par droit ou par besoing [rubr.]
- Traduit du Dig., liv. 12, tit. 2 : de Jurejurando, sive voluntario, sive necessario, sive judiciali.
§ {12.2.1} Gaius. Maximum.
Tres grant remede de delivrer plez fu miste en usage quant religion de serment fut controvee, par quel religion li contenz de seremant sont otez.
§ {12.2.2} Paulus. Jusjurandum.
Seremant contient senblance de pez, et a greignor autorité que chose juigiee.
§ {12.2.3} Ulpianus. Ait pretor.
Li prevoz dit : se cil à qui l’en pledoie jure a la volenté à son aversere. Et « cil qui jure » nos devon savoir que c’est reus ; ne l’en n’i mest mie por noiant ce qui est dit desus « à la volenté de son aversere », car se reus jure et nus ne li commande, li prevoz ne li fera pas valoir celui seremant ; car lors ne jure reus que à soi. Car s’il estoit issi, chascun jureroit à la volee et se delivreroit par ce de ce que l’en li demanderoit. ¶ {1} Ce queconques aucion aucun est tret en plet, s’il jure, li seremanz li vaudra se le plet est en persone ou en chose, ou en fet, ou d’etrive, ou de defense, ou de qui tu vodras aucion. {2} Et se l’en jure de l’estat d’au[65vB]cune persone, si comme s’il est franc ou cuvert, li prevoz fera valoir le seremant ; ausi comme je lessoi le seremant sor toi et tu juras que tu n’estoies mie en mon poer, li seremanz sera tenuz. ¶ {3} Marcellus moismes dit que l’en puet jurer savoir se la feme est grosse ou non, et l’en en trera le seremant. Et oncore dit il, se li contez estoit de la possession, il convient garder le seremant se la feme veust estre mise en sesine comme grosse, et se l’en li contredit, ele jurra que ele estoit grosse, ou l’en fist seremant contre lui ; et se ele le jure, ele ira en la sesine sanz nule peor ; se l’en jure encontre lui, ele n’avra pas la sesine, tot soit ele grosse. Et Marcellus dit que li seremanz vaudra à la feme que el ne soit trete en plet, ausi comme se ele est mise en la sesine en non de son ventre par cause de chalonge, que l’en ne li face force en la possession. ¶ L’en doit voir se li seremant vaut dusque la, se l’en fet enqueste enprés ce que li enfes est nez que il est fiz ou s’il ne est pas fiz à celui à qui l’en dit. Marcellus en parle et dit que l’en en doit enquerre la verité, car le seremant de l’autre ne vaut ne ne nuit à l’autre. Et le seremant à la mere ne vaudra rien à l’enfant, ne ne nuira se la mere lesse jurer que ele n’est pas ençainte de celui que l’en dit. ¶ {4} Puis que l’en let seremant sor autre, il convient que il jure ; autremant vet se je te lessoie sor toi à fere le seremant par si que tu jurasses par Deu, et tu juras par ton chief {*12.2.4} ou par celui à tes fiz, {*12.2.5} cest seremant ne vaut riens. Et se je requis que tu jurasses par ton salu et tu juras issi, le seremanz sera tenables ; car tot seremant qui loit à fere par qui aucun i est1 que l’en jure est convenables. Et se l’en jure issi, li prevoz li fera tenir. ¶ {1} Li enpereor dit que seremant qui est fez par fauseté n’est pas tenables. {2} Quant li seremanz est fez, l’en ne demande autre chose ne mes que la plainte remaigne, car assez est prové quant l’en a juré. ¶ {3} Et se aucun commande à jurer seremant qui n’est pas tenables ne bon à fere, veon se l’en le doit tenir, ausi comme se l’en n’eust mie juré. Et je cuit que l’en doit dire que il ne vaut rien [66rA]. {4} Et se l’en a juré, et li seremanz n’est lessiez, autant vaut comme se l’en n’eust onques parlé ; et s’il enprés prest de jurer, le seremant ne li vaudra rien.
§ {12.2.10} Paulus. Quia.
Quar ce que autres font ne doit pas nuire as autres.
§ {12.2.14} Paulus. Quotiens.
À totes les foiz que l’en jure por chose, l’en ne perdone tel seremant ne à pere ne à patron ; et por la chose demande l’en le seremant, ausi comme de creance de deniers que li autors dit que l’en les li doit, ou reus jure que il ne les doit mie. Ausi est quant l’en demande seremant de deners à termez.
§ {12.2.15} Idem. As personas.
Il convient que l’en envoit à fere le seremant à nobles persones en lor mesons et à cex qui sont foibles.
§ {12.2.17} Paulus. Jusjurandum.
Le seremant qui est lessiez par convent hors de jugement ne puet l’autre partie renoier à l’autre. ¶ {1} Li orfelin par l’autorité au tutor puet bailler le seremant à l’aversaire ; et s’il le fet sanz tutor, il avra barre por soi, mes l’en dira contre la barre que li orfelins n’a pa poer de l’aministracion des choeses. ¶ {2} Se tutor tant com il a le bau, ou curator qui garde un hors do sen, envoie à l’aversere le seremant, il doit estre estable, car il pueent la chose alienier et recevoir les detes et pledoier por cex qui ont en garde et en cure. ¶ {3} Se li procurators lesse le seremant, il doit estre tenuz s’il a ministracion de toz les biens, ou se l’en li a mandé especiaument ou s’il est procurator en sa chose moismes.
§ {12.2.23} Gaius. Si servus.
Se li sers jure que ses sires ne doie riens, li sires doit avoir excepcion ; et bien se gart li averseres qui lessa le seremant sus le serf.
§ {12.2.26} Paulus. Qui iurasse.
Se aucun a juré ne monte rien s’il est male ou femele ou de quel age il soit, car li seremanz doit estre gardez en totes menieres contre celui qui se tint apoiez quant il le lessa fere ; tot soit il veü que li menor se parjuret, car il n’est pas aparissant que il deceue son aversaire à son esciant. ¶ {1} Se li peres jure que li filz ne doit pas ce que l’en li demande, Celsius dit que li peres et li fiz doivent avoir excepcion dou seremant. ¶ Se li peres jure que il n’i a point de chatel, li fiz porra estre trez en plet s’il a enprés rien gaignié, et [66rB] li peres sera trez en plet que il rende reson dou chetel qui est enprés conquis. ¶ {2} Convenance de seremant puet estre por numbre comme de renouveler convenance, de lessier et de joster de tot2 à autre, car ce vient de la convenance, tot et il senblant de plet.
§ {12.2.27} Gaius. Iusiurandum.
Seremant vet en leu de poie.
§ {12.2.32} Modestinus. Iusiurandi.
Menor ne puet fere grace à autrui de seremant lessier sor lui.
§ {12.2.33} Ulpianus. Qui per salutem.
Cil qui jure par son salu, tot soit il veü que il jure par Dé, au regart de la divinité il jura issi. Mes se li seremanz est mis sor lui si especiaument et jurast par son salu, n’est pas aparissant que il et juré ; et por ce convient il que il jure solempnelmant de chief.
§ {12.2.37} Ulpianus. Si non fuerit.
Se cil qui mist le seremant sor l’autre ne l’est quite, et l’en ne jurra pas de calumpnia, l’en ne li doit pas doner aucion ; car bien si gart cil qui choisi à avoir le seremant qu’i n’avra pas avant « de calumpnia », qu’i fut senblant que cil li vosist pardoner.
§ {12.2.38} Paulus. Manifeste.
Grant vilenie est et en ausi comme chose coneue quant l’en ne veaut jurer ne lessier le seremant à son aversere.