École des chartes » ELEC » LI SIXIESME LIVRES » XII. De convenance qui est fete par lede cause et par tort [rubr.]
[p. 154]

XII. De convenance qui est fete par lede cause et par tort [rubr.]

  • La première partie de ce titre est traduite du Dig., liv. 12, tit. 5 : de Condictione ob turpem vel injustam causam. — La seconde partie reproduit, mais avec des variantes et des additions, plusieurs des lois traduites dans la première.

§ {12.5.1} Paulus. Omne.

Tost ce qu’est doné est doné ou por chose ou por cause, et por chose ou bele ou lede. Je di lede quant il a ledure devers celui qui la done non pas devers celui qui la reçoit, ou non pas devers celui qui la reçoit ne devers celui qui la done, ou de l’un ou de l’autre. ¶ {1} Ce qu’est doné por chose honeste pot issi estre redemandé se la chose n’est fete por qui li fez fu fez. {2} Et se cil qui reçoit la chose la prant par lede cause, puet l’en demander le don.

§ {12.5.2} Ulpianus. Ut puta.

Ausi comme je te done aucune chose que tu ne faces sacrilege ne larrecin, ne que tu ocies un home ; et en ceste maniere, ce dit Julien, se je te done que tu n’ocies home, l’en le puet demander. {1} Et se je te done et se je te demande por rendre moi la chose qui est ches toi mise à garder, ou que tu me rendisses unes letres. {2} Et se je te donoi que tu donasses sentence por moi et que tu feisses ma cause bone, l’en ne puet ce don rapeler. Cil est a crime, car il corront le juige ; et issi le doit l’enpereor et dit que il doit perdre la querele.

§ {12.5.3} Paulus. Ubi autem.

Et la où il a ledure devers celui qui done et qui prent, nos dison que il ne le puet rapeler ; ausi comme se l’en done deners por juiger malemant.

§ {12.5.4} Ulpianus. Idem.

Et ausi est se l’en done deners por fotre, ou se aucun qui est pris en avotire ‹se› soeet rent ; il n’en puet rien demander, si comme Sabinus et Casius distrent. {1} Et s’il done loier que li lerres ‹ne› fust en cause, por ce que il a honte de ça et de la, il ne puet demander ce que il en a doné. ¶ {2} À totes les foiz que la honte est à celui qui prent, Celsus dit que l’en li puet demander, ausit comme se je te done que tu ne me faces tort. {3} Mes ce que l’en done à putein ne puet estre demandé, si comme Labeon et Marcellus dient ; et c’est par bone reson, non pas por ce que anbedui i aent honte, mes solement cil qui done. Cele i a honte en ce que ele est putein, mes ele n’a pas honte de [67rB] prendre tot soit ele putein. ¶ {4} Se je te done loier por juigier mon serf furtif, ou celui qui m’a amblé ma chose, je ne puis mon don demander, car tu n’eus pas honte ou recevoir le. Et se mon serf fuitif te done loier que tu ne li vuasses, je te puis demander ce comme à larron. Et se li lerres prant droit devant moi, ou li compoign au lerre, ou li fuitif, et il done, je cuit que l’en le puet demander.

§ {12.5.5} Neracius. Si a servo.

Se aucun prist loer de mon serf que il ne deit le larrecin que il avoit fet, s’il le dit ou s’il non dit, Proculus dit que l’en puet demander le don.

§ {12.5.6} Ulpianus. Perpetuo.

Sabinus loie toz jorz les ancienes en ce qu’i cuiderent que se aucunne chose est donee à aucun par mauvese cause l’en la puet demander ; et Celsus s’acorde à ce.

§ {12.5.7} Ponponius. Ex ea.

Se peccune est eue de promesse qui est fete à force, l’en la puet demander.

§ {12.5.8} Paulus. Si ob turpem.

Se tu as promis à Tebert por lede cause, s’i demande la promesse, tu as contre lui barre de tricherie ou aucion de fet ; et se tu li renz, tu ne puez redemander lo, car la cause de la promesse est ostee, qui estoit nule por la excepcion se l’anciene cause remoinssist, c’est à dire la honte. Et s’il i ont honte cil qui prent et qui done, cil qui tient et est sesiz en a le meillor ; ne li autres ne puet demander, tot soit le don rendu par la promesse.

§ {12.5.9} Idem. Si vestimenta.

Se je te preste robe à user et enprés la te bailloi que tu m’en rendisses le pris, je le porroi bien demander ; tot soi il doné por la chose et la cause soit segue, le don est fet avant vileinement. ¶ {1} Se tu reçoit chose loee ou vendue ou commandee que tu en rendisses à moi l’argent, j’avré contre toi aucion de loage ou de vente ou de mandemant. Et se tu me renz ce que tu me devoies dou testemant ou de promesse et je te rant la peccune, l’en puet solement demander la peccune qui fu donee en celui non ; et issi le dit Pomponius.

§ 1.

Johans de Beaumont dit : Tot ce qu'est doné (est donné), por chose ou por cause : por chose ou bele ou lède ; ou por cause ou bele ou lède. [p. 156] Je di lède, quant il i a lédure devers celui qui la done, non pas devers celui qui la reçoit, ne devers celui qui la done, ou de l'un ou de l'autre. Ce qu'est doné por honeste chose puet issi estre redemendé, se la chose n'est fete porquoi li dons est donez. Et se cil qui reçoit la chose la prent por lède cause, tost soit fete la chose, puet l'en demander le don.

§ 2.

Ausi com se te done aucune chose que tu ne faces sacrilége, ne larrecin, ne que tu n'ocies un home : et en ceste menière, ce dit J. : Se je te done que tu n'ocies home, l'en te puet le don demander. Et se je te done por moi rendre la chose qui est sor toi mise en garde, ou que tu me rendes unes letres ; et se je te donoi que tu donasses sentence por moi et que tu me feisses ma cause bone : l'en ne puet ce don rapeler ; car cil a crime qui corromp le juige1. Et là où e lédure (est lédure) devers celui qui done et devers celui qui prent, nos dison qu'il ne puet ce don rapeler ; ausint com si l'en done deners por juigier malement. Et aussi se l'en done deners por f..... une feme et il la f..., et se aucun qui est pris en avotire se réimt, il ne puet ce don redemender, ce dit J. ; ou se il done deners por quoi uns lerres ne fust encusez2. A totes les foiz que la honte est à celui qui prant, l'en li puet le don redemender : ausint com se je te done que tu ne faces tort. Mès ce que l'en done à putein ne peut estre redemendé ; et c'est par bone réson, non pas por ce que endui i aient honte, mès solement cil qui done ; ceste i a honte, en ce qu'ele est putein, mès ele n'a pas honte en prendre, tot soit-ele putain3.

§ 3.

Se aucuns a promis por lède cause, et il n'ait randu, il a barre contre celui qui demende ; quar la chose de la promesse est ostée qui estoit nule por l'escepcion4.

§ 4.

Uns demandoit vingt livres, et disoit qu'il les avoit donées por lède cause, por ce que cil a qui il les avoit donées n'oceit un home, et c'estoit à prover et à avérer par soi et par garanz, qu'il avet seu et veu la promesse fere et les deniers poier. Li copables fet encontre lui tel ni et tel deffense comme il doit. L'en demande qu'an dit droit. Et [p. 157] l'en dit qu'en tel chose n'a point de gage ; car en tel chose n'a que servise (sormise), et li chois de la prave est à celui qui l'en demende.


1 Dig., lib. 12, tit. 5, frag. 1 et 2.
2 Ibid., frag. 3, 4, pr., § 1.
3 Ibid., frag. 4, § 2, 3.
4 Ibid., frag. 8.