École des chartes » ELEC » Correspondance d'Antoine Du Bourg » Année 1537 » François Ier à Antoine Du Bourg et François de Tournon

François Ier à Antoine Du Bourg et François de Tournon

. — Carignano

1. Plainte de l’ambassadeur de Portugal, à la suite de lettres de son roi, à propos de mauvais traitements faits à ses concitoyens. 2. Plaintes en particulier contre les officiers de la Marine. 3. Ordre de faire expédier une déclaration interdisant aux officiers de la Marine la connaissance de ces affaires.

  • Orig. signé et contresigné, jadis scellé d'un cachet de cire rouge sous papier. Arch. nat., J 965, dossier 6, pièce n° 57, 21,8 cm x 30,8 cm, papier, 1 page.
[adresse au dos] À messrs les cardinal de Tournon et chancellier.

Messrs,

[1.] L'ambassadeur de Portugal estant de present à Lyon m'a fait advertir que par les lectres qu'il a eues dernierement du roy son maistre, il luy fait savoir entre autres choses la continuacion des maulx, inhumanitez et pilleryes qui se font journellement par mes subgectz sur les syens, chose dont led. roy est en une merveilleuse peine et ne peult entendre la cause pourquoy il ne se y donne de ce cousté autre provision, actendu la bonne amytié et alliance qui est entre luy et moy.

[2.] Et m'a fait dire davantaige iceluy ambassadeur que combien que toutes les lectres de provisions et mandemens patens qui luy ont par cy devant esté depeschees pour le fait des prinses et depredacions1 ayent esté levees et publiees par touz mes portz où il a esté besoing, neantmoings les juges et officiers de la Marine n'en ont fait ne font aucun compte. Et n'a jamays sceu faire rendre ne restituer pour quelque poursuicte qu'il ayt faicte ne fait faire ne pour mandement qu'il ayt sceu obtenir de moy ung seul denier desd. prinses ne n'a jamays esté faicte pugnicion aucuns de ceulx qui ont prins les quatre albatoz2 du roy son maistre, qui sont toutes choses dont il me desplaist très fort car vous sçavez, Messrs, combien de foiz j'ay commandé qu'il fust pourveu à toutes les choses dessusd. en façon que led. roy de Portugal ne sesd. subgectz n'eussent plus cause d'eulx plaindre.

[3.] Et puis que ainsi est que les officiers de lad. Maryne ne veullent faire autrement leur devoir en l'affaire dont il est question, je veulx et vous ordonne que vous ayez incontinant à faire expedier une declaration telle que vous verrez estre requise et necessaire par laquelle il leur sera doresennavant deffendu la congnoissance des choses qui toucheront e fait de lad. Maryne sans ce qu'ilz s'en puissent par cy aprés mesler ne entremectre en quelque façon ou maniere que ce soit jusques à ce que par moy autrement en soit ordonné, laquelle congnoissance je veulx et entends estre baillee à3 mes juges et officiers ordinaires des lieux où besoing sera, ausquelz vous manderez et enjoindrez qu'ilz ayent à faire eur vray et loyal devoir et à administrer prompte et briefve justice ès matieres qui s'offriront doresennavant devant eulx touchans et concernans le fait de lad. Maryne, en sorte que par cy aprés je n'en puisse plus avoir aucune plaincte ne doleance. Et ne faillez de m'advertir de l'ordre et provision que vous aurez donnee à ce que dessus. Et vous me ferez très grant plaisir.

Priant Dieu, Messrs, qu'il vous ayt en sa saincte et digne garde.

Escript à Carignan le xviiime jour de novembre vc xxxvii.

Françoys.

Breton.

[note dorsale d'une écriture contemporaine] Lectres du roy pour le faict de Portugal.

1 ORF, t. VIII, n° 790, p. 328-332 : déclaration portant que, de concert avec les rois de France et de Portugal, une commission de quatre juges, deux de chaque nation, instituée pour trancher souverainement les différends d’entre Portugais et Français sur les prises faites en mer de part et d’autre, siégera à partir du 16 août suivant à Bayonne, puis à Fontarabie, Tournan-en-Brie, 2 juin 1537 1537.
2 albastotte ou albatoça en portugais : petit navire de commerce portugais, avançant à la voile ou à l'aviron selon les occurrences.
3 à, répété.