École des chartes » ELEC » Le formulaire d'Odart de Morchesne » Offices et confirmations » Office sanz gaiges a simple queue
[fol. 48]

Office sanz gaiges a simple queue

Charles etc., au prevost de Montargis1 ou a son lieutenant, salut. Savoir te faisons que, pour le bon rapport qui nous a esté fait de la personne de Tel, nous lui avons donné et donnons de grace especial par ces presentes l'office de sergenterie de ladicte prevosté, que souloit tenir et exercer Tel, vaccant a present par son trespassement si comme l'en dit, pour ledit office avoir et tenir d'ores en avant par ledit Tel aux droiz, prouffiz et emolumens acoustumez et qui y appartiennent tant qu'il nous plaira, s'il est a ce suffisant. Si te mandons et enjoingnons que, prins et receu dudit Tel le serement acoustumé, tu oudit casa le met et institue en possession et saisine dudit office de sergenterie et d'icelui, ensemble desdiz droiz, prouffiz et emolumens, le fay, seuffre et laisse joïr et user paisiblement, et a lui obeïr etc., osté etc. Donné etc.

[7.9.a] ¶ Nota que toutes sergenteries ou il y a gaiges, comme sergenteries de [fol. 48v] forestz et autres, et aussi sergenteries de bailliages ou de seneschauciez et sergenteries a cheval de Chastelet de Paris, se doivent faire en double queue. Mais petites sergenteries, comme de prevostez ou de vicontez, se font en simple queue comme la precedant.

[7.9.b] ¶ Item nota que es lettres d'offices on doit au plus pres qu'on peut recommander ou louer celui a qui on donne l'office de vertus pertinens a l'office et a lui ; comme de capitaine d'une place, on le doit louer de vaillance, de prudence, de services en guerre ; d'un receveur, de loyauté, de preudommie ; d'ung juge, de suffisance, de litterature, de preudommie, d'amour de justice ; et sic de aliis. Et quant ce sont petis offices ou menues gens pou congneuz, il suffist simplement pour la bonne relacion que avons eue deTel, sanz mettre de son sens, de sa loyauté ne autre chose.


a La leçon du ms est confirmée par MS (P omet la formule) ; nous pensions d'abord que oudit cas se rapportait plutôt à l'expression prins… le serement acoustumé (oudit cas, tu le met)…, mais la concordance des manuscrits incite à comprendre autrement ; oudit cas signifierait alors “ si le décès du précédent détenteur est avéré ”.
1 Montargis (Loiret, ch.-l. arr.).